divendres, 5 d’octubre de 2012

COM PARLAR BÉ EN PÚBLIC?



El llibre "Com parlar bé en públic" és una molt bona eina per aprendre la comunicació no verbal ja que és un tema que s'ha treballat molt poc a l'escola. La majoria de persones tendim a pensar que qui no sap parlar bé en públic, mai ho aconseguirà. Llegint aquest llibre, però, te n’adones que hi ha un munt de tècniques les quals t’ensenyen a millorar l’expressió oral. Hi ha gent que té més facilitat que d’altra a l’hora d’expressar-se oralment. L’expressió oral és pura pràctica. Les persones que no sabem expressar-nos gaire bé oralment moltes vegades és a causa de no haver-ho après des de ben petit. Antigament, a les escoles els alumnes només escoltaven el mestre i es donava màxima importància a l’escriptura. Per sort, actualment això ha canviat i cada vegada es dona més importància a la participació dels alumnes i sobretot a la seva expressió oral. Com ja sabem, l’expressió oral és una pràctica, i no haver-la après des de petit no significa no poder aprendre-la mai més. Moltes vegades utilitzem aquesta excusa com a acte de comoditat per a creure’ns que no ho podem ni sabem fer, però ara ja sabem que això no és cert ja que tot s’aprèn a base de practicar i el que hem de fer és posar en marxa totes aquestes tècniques i coneixements que aquest llibre ens ha proporcionat.

Característiques més importants:
  • Actitud: El somriure desperta simpatia i confiança. 
  • Posició del cos: és la posició en que l’orador estigui, dona al públic missatges respecte a la seva autoritat o a la seva seguretat. 
  • Gesticulació: si la posició del cos dóna al públic informació sobre la seguretat de l’orador, la seva gesticulació li’n dóna de la seva energia, de la seva convicció i de la seva sinceritat. La gesticulació delata al públic l’actitud de l’orador. 
  • Mirada: els ulls són la part més expressiva del sostre. El que diu la cara és el mirall de l’ànima. El contacte visual amb el públic és una qualitat essencial que tot orador ha de tenir en compte. És una font d’informació permanent respecte a l’auditori. Si l’orador estableix contacte visual amb el públic.
Tècniques més important per fer una bona exposició oral:
  • Abans de començar una exposició cap estructurar-la fent una breu introducció del que es parlarà, un desenvolupament i al final d'aquesta unes conclusions.
  • Utilitzar el sentit de l'humor
  • És necessari dominar el tema del qual es parla
  • Cal fer una bona entonació, una bona pronuncia, fer pauses de tant en tant, i mantenir un volum de veu adequat pujant-lo en cas de voler cridar l'atenció.
  • Estar en una bona posició
  • Posar exemples per tal de fer una explicació més entenedora


Exposició oral : QUI ETS TU?

Aquesta ha estat la primera exposició oral que hem fet. Ha consistit en descriure una persona a través d'una fotografia que havia d'estar feta i pensada per nosaltres. L'exposició oral consistia en explicar per què hem fet aquesta fotografia i quin eren els significats dels elements que la constituïen.
D'una banda ha estat una exposició oral amb la que hem pogut trencar el gel, i tot i que hem passat nervis, en general hi havia un ambient força relaxat i acollidor. De l'altre opino que ha estat una bona manera de conèixer una mica més els nostres companys.

També havíem de pensar un títol que estigués relacionat amb la fotografia, i per tant, que descrigués la persona. El títol que he posat ha estat "Profunditat" ja que la persona de la qual he fer la descripció és molt profunda en el sentit que et fa reflexionar, pensar i veure les coses d'una altra manera.
Personalment m'ha agradat molt fer aquesta activitat ja que crec que és una molt bona manera d'iniciar el curs i de perdre la vergonya. També és una pràctica de poder parlar en públic ja que després de llegir el llibre hem pogut posar en pràctica els coneixements apresos. Aquesta fotografia surto jo abans de fer l'exposició. Com podem veure no se'm veu gens relaxada i la posició dels braços denoten molta inseguretat i nerviosisme. Tot i haver llegit el llibre i haver après molts trucs, posar-ho a la pràctica costa però de mica en mica, a mesura que vagi fent més exposicions, aniré perdent la vergonya i inclús em sentiré còmode fent-ne. 
A més a més de l'exposició també hem hagut d'escriure una redacció descrivint la persona que hem escollit a l'hora de fer aquest treball. 


LA DESCRIPCIÓ

Què és? 

La descripció és un mode d'organització del discurs que pretén representar lingüísticament persones, animals, objectes, paisatges, èpoques, sentiments, etc. Es poden descriure tots els aspectes de la realitat, des dels més concrets als més abstractes.  

A través de les seqüències descriptives es proporcionen informació i característiques diferents dels objectes. Com totes les seqüències, la descriptiva pot ser la dominant en un text, però en la major part dels textos sol aparèixer combinada amb altres seqüències. Com per exemple en l'àmbit literari, que forma part dels relats juntament amb les seqüències narrativa i dialogal, que representen el món de la ficció.
Hi ha dos tipus de descripció:
  • Descripció objectiva: és aquella en què l'autor adopta una actitud imparcial davant de l'objecte descrit, i es limita a descriure amb la major objectivitat i precisió possibles, les característiques que millor el defineixen. La podem trobar en textos acadèmics i científics.
  • Descripció subjectiva: és aquella en què l'autor reflecteix el que li suggereix personalment l'objecte que descriu.
     
     
Estructura dels textos descriptius:
  • Establiment del tema: Presentació de l'objecte com un tot. El tema es pot establir des de l'inici o bé, després d'enumerar les característiques.
  • Caracterització: s'hi distingeixen les qualitats, les propietats i les parts de l'objecte de la descripció.
  • Establiment de la relació amb el món exterior: per que fa a l'espai, al temps i a les múltiples associacions que es poden activar amb altres mons i objectes anàlegs. 
A classe de COED hem treballat la descripció a partir d'unes cançons descriptives com per exemple: Lila, de Whiskyns; Pedro Navaja, de Gato Pérez; Com un puny, d'en Raimon; El gripau Blau, d'Ara va de debò.Seguidament deixo la cançó d'El gripau Blau:







També hem treballat la descripció a través de fragments descriptius en algunes novel·les com: Els homes que no estimaven les dones, de Stieg Larsson; El carrer estret, de Josep pla; Si parlo dels teus ulls, de Miquel Martí i Pol;"La tramuntana", dins El geni del país, de Josep Pla. I en algunes poesies com Guernika, de Palau i Fabre.
Amb  tots aquests exemples hem pogut veure que és molt important la tonalitat amb que es reciten poemes, textos, etc. ja que si per exemple es llegeix el poema de Guernika, que descriu la por dels ciutadans a la guerra, no es podrà llegir amb un to alegre, o en el cas d’un poema molt alegre, no es podrà llegir amb tristesa. Per poder llegir  adequadament, primer de tot caldrà entendre-ho, saber el significat de cada una de les paraules, descobrir la seva essència… per això mateix, caldrà llegir el mateix text més d'una vegada.
També hem constatat que la publicitat és molt important ja que té una gran influència a la nostra societat. Moltes vegades la publicitat dictaminarà grans estereotips, gustos i models a seguir de la societat. Hem pogut veure un vídeo d’un anunci "d'Estrella Damm” que es va fer molt famós i va tenir molt èxit el qual descriu l'estiu d'una manera molt divertida i suggerent. 
 




Al cap d'unes setmanes també hem hagut de fer uns exposició oral del treball d'Identitat i territori on havíem d'explicar un tema que ens interesses i pogués interessar a la resta del grup tenint en compte els requisits que aquest treball mostrava. La meva companya ha estat L'Helena Mèlich. EL títol del nostre treball s'ha anomenat: "L'Ètnia Gitana a Barcelona". El nostre treball s'ha estructurat a partir de tres preguntes:
  1. Quina influència té la cultura gitana a Barcelona?
  2. Hi ha molt absentisme escolar?
  3. Hi ha bona relació entre família-escola?
Considero que ens ha sortit força bé tant la presentació oral com el treball en si. Per fer aquest treball hem utilitzat el programa Prezi amb el qual hem pogut fer un bona presentació. Hem après a utilitzar-lo a les classes de GITIC. Aquest programa és molt útil i permet fer exposicions molt entenedores i originals.
Hem pogut fer una bona exposició oral gràcies als coneixements que hem adquirit a classe i del llibre "Com parlar bé en públic"
Aquí us deixo el Prezi que vam realitzar l'Helena i jo per a poder presentar el nostre treball:



El següent dia hem hagut de recitar un poema. El meu s'anomena "Primer parlaré de tu" i és d'en Raimon:


PRIMER PARLARÉ DE TU

Primer parlaré de tu,
després parlaré de mi,
més endavant de nosaltres,
per callar-me tot seguit.

És quan t’oblides de tu
que els teus ulls bruns m’il·luminen
d’una llum tendra i suau
que em parla del goig de viure.

Els antics en deien gest,
no conec millor paraula
per dir allò que en tu veig
i que no he vist en cap altra.

T’he vist desperta i dormint,
t’he vist plorant i rient,
plena de goig i aïrada,
no se com m’agrades més.

Que descante el que he cantat,
que em desdiga del que he dit
és el que han volgut de mi
i no han aconseguit.

M'entotsola la tardor,
els vint colors de les fulles
dels arbres que no conec
que a poc a poc es desfullen.

No és fàcil saber triar,
hi ha risc en tota tria,
com que ens triem cada dia
no ens cansem mai d’arriscar.

Ara ja he cantat de tu,
ara ja he cantat de mi,
també he cantat de nosaltres,
tot el que he dit ja és dels altres.

                                    Raimon



La recitació m'ha sortit prou bé tot i que em pensava que em sortiria millor. M'havia après perfectament el poema i moltes setmanes abans de la recitació ja me l'havia memoritzat. Malgrat l'esforç m'he quedat en blanc uns instants però de seguida he pogut continuar. Al principi estava molt nerviosa però de seguida m'he tranquil·litzat. Quan he acabat el poema m'he sentit molt satisfeta d'haver estat capaç de fer-ho ja que considero que ha estat una bona experiència ja que són petits reptes que se't plantegen al llarg de la carrera i que gràcies a aquests vas aprenent a no tenir tanta vergonya i a poder i saber parlar millor en públic.  

QUÈ ÉS UN BON COMUNICADOR?
  
A classe hem hagut de pensar què és per nosaltres un bon comunicador, i n’hem hagut d’escollir un. Jo he pensat en l’Eduard Punset ja que compleix moltes de les característiques que hem aportat entre tots.  
Un bon comunicador és aquella persona que és clara, precisa, senzilla, dinàmica, respectuosa, educada, prudent, intel·ligent, etc. 

Alguns exemples de bons comunicadors són: Pep guardiola, Eduard Puset, Andreu Buenafuente, Albert om, Pilar Rahola, Pablo Picasso, Josep Cuní, Ramon Pellicer, etc.

Aquí deixo un video s'un programa on Eduard Punset visita a Andreu Buenafuente, dos grans bons comunicadors, on podem veure posades a la pràctica aquestes característiques que ha de tenir un bon comunicador esmentades anteriorment:





 
 

 
Hem acabat el 1r Semestre amb una última exposició oral. Aquesta ha estat en grups. El meu estava format per l’Andrea Pulido, l’Helena Mèlich, la Cristina Mateu i jo. Aquesta ha consistit en escollir un bon comunicador i presentar-lo. Nosaltres hem parlat de l’Eduard Punset. Considerem que és un bon comunicador ja que segueix aquests aspectes:
  • Domina el tema del que parla.
  • Té una manera de transmetre molt entenedora, breu i clara ja sigui oralment o per escrit.
  • Utilitza frases curtes amb pauses i silencis.
  • Sap captar l’atenció del públic ja que moltes vegades repeteix el missatge principal diverses vegades.
  • Mostra seguretat.

Per dur a terme aquest treball hem creat un bloc. En aquest hem parlat de la seva biografia, hem remarcat les xarxes socials que utilitza i hem creat una presentació amb el programa Prezi, on hem explicat tot mostrant exemples dels mitjans de comunicació en els que ha sortit. A continuació també hem analitzat alguns articles amb els quals hem pogut veure que parla en primera persona del singular, fa moltes comparacions, exemples i fa referència a altres científics. Els temes dels que més parla són la felicitat i la mort. Eduard Punset com hem pogut és una persona que ha estudiat molt ja que té moltes inquietuds, i, Tot i tenir 76 anys, és una persona molt activa.
 
 Aquí deixo el link del Bloc que hem el·laborat.
 
 

 

 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada