dissabte, 1 desembre de 2012

TAXONOMIA DEL BLOOM

La Taxonomía de Bloom y la Taxonomia Revisada de Bloom són les eines clau pels docents. Aquesta va ser creada per Benjamín Bloom l’any 1950, i Lorin Anderson i Krathwohl li van fer algunes modificacions l’any 2000. Des de llavors han sorgit alguns canvis fins al dia d’avui.

Aquesta atén als nous comportaments, accions i oportunitats d’aprenentatge que apareixen a mesura que les TIC avancen. Tant la Taxonomia Original com la revisada es centren en el domini cognitiu. Compleixen una funció però no s’apliquen a les activitats realitzades a l’aula. Els docents construeixen els coneixements dels seus alumnes enlloc d’imposar-los. Els infants aprendran a partir de les seves necessitats i de les seves inquietuds. Els alumnes experimentaran, observaran, aplicaran, crearan i innovaran. Aquests aprendran a partir de la comprensió, la motivació i l’esforç. Bloom representa en diferents nivells el procés d’aprenentatge. Aquest es podrà iniciar en qualsevol dels nivells. Aquesta taxonomia per l’era digital no s’enfoca en les eines ni en les TIC, ja que aquestes són els mitjans. Fomenta l’aprenentatge constructivista ja que els infants han d’aprendre a partir dels seus interessos. És molt important el procés d’aprenentatge que fan els nens a l’hora d’aprendre ja que d’aquesta manera podran integrar els coneixements correctament a causa de la motivació.

La Taxonomia del Bloom Revisada mostra tres subcategories:

     ·  Habilitats del pensament d’Ordre Inferior:
    • Recordar: Recuperar, rememorar o reconèixer coneixement que està en la memòria. Recordem quan s’usa la memòria per produir definicions, fets o per cita o recuperar material.
    • Comprendre: Construïr un significat a partir de diferents tipus de funcions, ja siguin escrites com gràfiques.
     
    • Aplicar: Utilitzar un procediment durant el desenvolupament d’una representació. Aplicar es relaciona i es refereix a situacions on el material estudiat s’usa en el desenvolupament de productes com per ex. Models, presentacions, revistes i simulacions.
     
    • Analitzar: Descomposar en parts materials o conceptuals i determinar com aquestes es relacionen o s’interrelacionen entre si o amb una estructura complerta o amb un propòsit determinat. Les accions mentals d’aquest procés inclouen diferenciar, organitzar i atribuir, així com la capacitat per establir diferències entre components.
     
    • Avaluar: Fer judicis en base a criteris i estàndards utilitzant la comprovació i la crítica.
    • Crear: Ajuntar els elements per donar un tot coherent i funcional, generar, planejar o produir per reorganitzar elements en un nou patró o estructura.
  • Habilitats del pensament d'Ordre Superior
  • Habilitats del pensament: es més important obtenir coneixement que no és el propi continguts. Aquestes habilitats són imprescindibles per obtenir coneixements:
 






Per a més informació aquí us adjunto el meu treball sobre la Taxonomia del Bloom:



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada